Ele TAXI case study
ELE TAXI to spółka, która z powodzeniem działa w Warszawie już od 1994 roku. Rozwój firmy spowodował, że obecnie może zarządzać już flotą 1500 taksówek, które dotrą nawet do najdalszej dzielnicy Warszawy. Od pozostałych firm radio-taxi wyróżnia się gwarancją podstawienia auta pod dowolny adres nawet w 5 minut od złożenia zamówienia.
ELE TAXI specjalizuje się w przewozie osób i towarów. Kieruje swoją ofertę zarówno do klientów indywidualnych, jak i klientów biznesowych, firm, instytucji państwowych oraz wszelkich podmiotów gospodarczych. Bogata flota spółki posiada do dyspozycji samochody osobowe, busy, samochody dostawcze, a także flotę limuzyn ELE Business Class.
„Wprowadzamy nowoczesne systemy zamawiania taksówki, wygodne systemy rozliczeń za kurs, a z każdym miesiącem na mieście pojawiają się nowe postoje ELE TAXI. To wszystko czyni naszą korporację wyjątkową pod każdym względem. Bezpieczeństwo i najwyższy poziom jakości oferowanej usługi doceniają nawet najbardziej wymagający klienci” – mówi Adam Ruciński, Prezes Zarządu ELE TAXI.
Spółka nie ogranicza się jedynie do standardowego przewozu klientów. Jako jedyna korporacja taksówkowa w Polsce bierze udział w celach społecznych, poprzez wykorzystywanie potencjału swoich kierowców.
„Wzięliśmy udział w szkoleniu z zakresu ratownictwa drogowego i na dzień dzisiejszy wszyscy kierowcy ELE TAXI ukończyli kurs udzielania pierwszej pomocy, w tym 50 kierowców ukończyło dodatkowo kurs kwalifikowanej pierwszej pomocy, co uprawnia ich do używania specjalistycznego sprzętu ratowniczego. W taki sprzęt zostały też zaopatrzone ich taksówki. Są to defibrylatory, butle tlenowe i profesjonalne apteczki R0. Uważamy, że spoczywa na nas odpowiedzialność za bezpieczeństwo nie tylko naszych pasażerów, ale również moralny obowiązek udzielenia pomocy każdej napotkanej na ulicy osobie, będącej w stanie zagrożenia zdrowia lub życia” – mówi Artur Oporski, Dyrektor Generalny ELE TAXI.
ELE TAXI zdobyła wyróżnienia, które potwierdzają wysoką jakość świadczonych usług - Certyfikat Jakości ISO9001:2008 i Certyfikat Ochrony Środowiska ISO 14001:2004. Te certyfikaty są rozpoznawanym i akceptowanym standardem na całym świecie. Niezależnie od tego, najlepszą rekomendacją dla każdej firmy są klienci. ELE TAXI współpracuje z ponad 2000 firm partnerskich, a także niedającą się zliczyć liczbę klientów indywidualnych. Niestety rozwój firmy coraz częściej powodował problemy z infrastrukturą IT. Ze względu na przeciążenia kluczowe aplikacje często nie działały poprawnie, infrastruktura wymagała częstych interwencji zespołu IT, a przestarzałe serwery zużywały ogromne ilości energii.
„Nasze środowisko informatyczne stanowiły liczne serwery z własnymi dyskami dedykowane konkretnym aplikacjom. Przez długi czas nie mieliśmy zewnętrznej macierzy, co było obarczone wysokim ryzykiem utraty danych” – mówi Marcin Kaczmarski, Administrator IT, Ele TAXI.
Aktualne potrzeby rozwijającego się biznesu wymagały nowego podejścia do infrastruktury i nowych rozwiązań. Spółka postanowiła, więc przeprowadzić analizę procesów wewnętrznych i działalności organizacji. Miało to na celu znaleźć rozwiązania, które pozwolą na optymalizację zasobów dyskowych, efektywniejsze wykorzystanie sprzętu i zwiększenie jego wydajności.
„Z ELE TAXI mamy dłuższy kontakt, jednak do tej pory potrzeby firmy nie były wielkie. Gdy podjęto decyzję o modernizacji dotychczasowej infrastruktury zdecydowaliśmy się na zapewnienie pełnego wsparcia. Dlatego przekazaliśmy klientowi na testy dwa serwery z macierzą. Nasz inżynier dokonał migracji całego środowiska i przez miesiąc można było przekonać się o wydajności oraz bezpieczeństwie naszego rozwiązania. Nie mieliśmy pewności, ani jakiejkolwiek umowy, że firma wybierze ostatecznie nasze rozwiązanie. Jednak poznając dokładnie potrzeby klienta mogliśmy lepiej przygotować ofertę spełniającą wszystkie jego wymagania” – mówi Krzysztof Sołtys, K3System Sp. z o.o.
Rozwiązanie
Wdrożone rozwiązanie miało na celu pozwolić ELE TAXI na nieograniczone możliwości rozwoju infrastruktury przy jej jednoczesnym uproszczeniu. W tym celu spółka zdecydowała się na dwa serwery IBM x3750 M4 oraz macierz IBM Storwize V3700. Infrastruktura w całości miała być zwirtualizowana. Wykonane wdrożenie zostało zrealizowane przez inżynierów firmy partnerskiej K3System. Firma posiada status IBM Premier Business Partner.
„W ramach projektu modernizacji naszego środowiska zdecydowaliśmy się na wdrożenie 2 serwerów IBM x3750 M4 z 2 procesorami Intel Xeon 8C 2.2GHz każdy. Natomiast systemy bazodanowe dotyczą środowiska głównego, więc podczas wyboru rozwiązania chcieliśmy maksymalnie zagwarantować bezpieczeństwo przechowywanych zasobów. Dlatego zdecydowaliśmy się na macierz IBM Storwize V3700, którą wypełniliśmy 4 dyskami SSD 200GB oraz 20 dyskami HDD 600 GB” – mówi Marcin Kaczmarski, Administrator IT, ELE TAXI.
Serwery w spółce zostały połączone w klaster, działający w trybie active/active. Oznacza to, że każdy węzeł serwera obsługuje osobną jego instancję. Rozwiązanie tego typu ochrania przed całkowitą awarią któregoś z serwerów – w tym momencie drugi węzeł klastra automatycznie przejmuje całą obsługę zasobów. W ten sposób ewentualna przerwa dostępu do usług jest zmniejszona do minimum.
„Wdrożenie trwało zaledwie kilka dni. Firma K3System dokonała konfiguracji sprzętu i przekazała nam gotową infrastrukturę. Po krótkim szkoleniu nasz dział IT dokonał przeniesienia zasobów do nowego środowiska” – mówi Marcin Kaczmarski, Administrator IT, Ele TAXI.
Projekt obejmował również wirtualizację pamięci masowej. Ten sposób pozwolił uzyskać dużą ilość wolnego miejsca oraz znacznie zwiększyć elastyczność prac związanych z migracją.
„Całe rozwiązanie zostało oparte na technologii VMware VMotion, która pozwala na migrację maszyn wirtualnych w czasie rzeczywistym pracujących pomiędzy serwerami fizycznymi przy zerowym przestoju, a także zapewnia stałą dostępność usług oraz pełną spójność transakcyjną” – Wojciech Piotrkowicz, Servers & Storage Presales Specialist, K3System Sp. z o.o.
Realizacja została zakończona sukcesem. Aktualnie spółka rozważa możliwość wdrożenia podobnego środowiska, które będzie dostosowane wyłącznie pod aplikacje do przyjmowania zleceń.
„Jesteśmy zadowoleni z rozwiązań oferowanych przez IBM. Posiadają szereg atutów, które bezpośrednio przekładają się na rezultaty biznesowe. Dzięki rozwiązaniom IBM jesteśmy nowoczesną i sprawnie działającą organizacją” – mówi Adam Ruciński, Prezes Zarządu ELE TAXI.
Korzyści
Dzięki wprowadzeniu w życie rozwiązań IBM spółce ELE TAXi udało się znacznie lepiej wykorzystywać zasoby oraz zoptymalizować posiadaną infrastrukturę serwerową. Wydajność infrastruktury IT została zwiększona poprzez instalację nowych serwerów i macierzy. To samo pozytywnie wpłynęło na działanie podstawowych aplikacji. W ten sposób udało się zapewnić spółce możliwość dalszego, nieograniczonego rozwoju.
„Obecnie nowe zasoby wykorzystujemy zaledwie w kilku procentach, a moc obliczeniową mamy zapewnioną na kolejnych 5 lat. Dodatkowo modernizacja sprzętu pomogła w zwiększeniu wydajności całego środowiska o blisko 250%” – mówi Marcin Kaczmarski, Administrator IT, Ele TAXI. Żeby przyspieszyć odczytywanie danych została wykorzystana funkcja IBM Easy Tier oraz dyski SSD.
„Zaproponowane rozwiązanie skutecznie przyspiesza realizację kluczowych zadań. Dzięki funkcji IBM Easy Tier system stosując odpowiedni algorytm, sam raz na 24 godziny ustala, które dane są częściej używane i automatycznie przerzuca je na szybsze dyski SSD. Dla przykładu, jeżeli pod koniec miesiąca księgowość zaczyna częściej używać konkretnych danych, macierz automatycznie przenosi je na dyski SSD i w ten sposób praca z nimi jest wygodniejsza i bardziej efektywna” – Michał Kowalski, Prezes Zarządu, K3System Sp. z o.o.
Aktualne potrzeby biznesu są nareszcie wsparte odpowiednim środowiskiem informatycznym. Wykonanie wirtualizacji i podniesienie wydajności platformy sprzętowej sprawiło, że wydzielanie serwera dla aplikacji jest znacznie szybsze i może je wykonać nawet jedna osoba. Przeprowadzona implementacja poprawiła również bezpieczeństwo zasobów firmy. Umieszczenie serwerów w klastrze zapewniło ciągłość pracy nawet, jeśli nastąpi uszkodzenie lub awaria sprzętu. Platformę w przyszłości można łatwo rozbudować, co zapewniła wysoka skalowalność rozwiązania.
„Warto również wspomnieć, że nowy sprzęt został zakupiony w ofercie leasingowej i objęty serwisem na 3 lata. Dzięki temu w ramach niewielkiej raty już dziś posiadamy nowoczesny sprzęt informatyczny, z którego korzystają największe firmy na świecie” – mówi Artur Oporski, Dyrektor Generalny ELE TAXI.