Sokółka Okna i Drzwi
Realizacja założonych planów biznesowych wymagała wdrożenia nowych rozwiązań. Nowe możliwości rozwoju zostały umożliwione poprzez zaimplementowane technologie oraz wirtualizacji firmy.
Sokółka Okna i Drzwi S.A. jest jednym z największych producentów, zajmujących się drewnianą stolarką okienną i drzwiową, na polskim rynku. Pozycję tę uzyskała dzięki sile marki Sokółka Okna i Drzwi. Składa się na to ponad 40-letnie doświadczenie oraz umiejętność wykorzystania go w połączeniu z nowoczesnymi rozwiązaniami technologicznymi i systemem zarzadzania. W roku 2006 firma przyłączyła się do międzynarodowej grupy INWIDO AB, skupiającej w swych szeregach producentów stolarki otworowej z wielu krajów Europy. Jest to jeden z największych producentów w Skandynawii.
„Naszą misją jest produkcja okien, o jakości spełniającej najwyższe oczekiwania klientów. Dążymy także do zbudowania marki, która będzie „pierwszym wyborem” dla klienta ostatecznego, architekta i developera w zakresie okien i drzwi drewnianych. Naszą wizją jest zdobycie pozycji niekwestionowanego lidera na rynku konsumenckim dostarczając nowoczesne, innowacyjne i przyjazne dla środowiska rozwiązania w zakresie okien drewnianych i drewniano-aluminiowych. Dążymy do doskonałości poprzez silne zorientowanie na potrzeby klienta ostatecznego, a także zapewniając stałe doskonalenie i wykorzystanie potencjału pracowników” – mówi Grzegorz Wysocki, Dyrektor IT, Sokółka Okna i Drzwi S.A.
Produkty firmy stanowią połączenie piękna, funkcjonalności, trwałości, a także energooszczędnego rozwiązania. Kadra profesjonalistów, którzy pracują dla Sokółka Okna i Drzwi S.A., gwarantują najwyższą jakość wykonywanych wyrobów. Spółka posiada do dyspozycji jeden z najnowocześniejszych parków maszynowych spośród innych producentów okien drewnianych z Polski.
Spółka została laureatem wielu wyróżnień i nagród, m.in. uhonorowano ją w programie Laur Klienta/Konsumenta prestiżowym tytułem Lider Dekady (2004-2014). Otrzymała również złote godło w konkursie Konsumencki Lider Jakości 2013 w kategorii Okna drewniane.
„Dzięki nowoczesnym technikom zarządzania oraz wykorzystaniu nowoczesnych technologii informatycznych, zawsze potrafiliśmy przygotować ofertę produktową najlepiej spełniającą potrzeby klientów. Aby utrzymać wysoką jakość usług, chcieliśmy zmodernizować nasze środowisko informatyczne” – mówi Grzegorz Wysocki.
Dotychczasowa infrastruktura składała się z 2 maszyn działających, jako bazy danych i serwer plików. Spółka postanowiła znaleźć najlepiej dostosowaną ofertę do prowadzonej działalności, w tym celu rozpoczęto poszukiwania partnera wdrożeniowego, który zaproponuje optymalny sposób rozwiązania problemu i zaimplementuje nową infrastrukturę.
Do wdrożenia projektu zaproszono firmę K3 System mającą status IBM Premier Business Partner. Prace rozpoczęła od dokładnej analizy zapotrzebowania oraz sprawdzenia parametrów potrzebnych do realizacji. K3 System udzieliło rekomendacji na urządzenia IBM do stworzenia nowego środowiska oraz przeprowadzenia wirtualizacji.
„Jeszcze przed decyzją o wdrożeniu, rozmawialiśmy wewnątrz firmy o wymianie urządzeń na zasadzie sztuka za sztukę. Planowaliśmy jedynie zakupić nowe serwery bez dokonywania dalszych zmian. Dopiero K3System przekonało nas, że wirtualizacja to najlepsze rozwiązanie z ekonomicznego i biznesowego punktu widzenia” – mówi Grzegorz Wysocki.
Ostatecznie Sokółka Okna i Drzwi dokonała zakupu 2 serwerów IBM System x3650 z procesorami Intel Xeon E5 po 128GB pamięci RAM każdy, a także macierz IBM Storwize v3700. Te serwery pozwolą zapewnić świetną wydajność, elastyczność oraz możliwość rozbudowy. Można je wykorzystać w każdym nowoczesnym centrum przetwarzania danych. Natomiast macierze IBM Storwize v3700 stanowią wzorcowy przykład zaawansowanej pamięci masowej o klasie podstawowej – przeznaczone dla wyjątkowo wymagających organizacji. Przeprowadzenie implementacji pozwoliło uzyskać nieograniczone możliwości bezpiecznego rozwoju oraz jednoczesne uproszczenie infrastruktury.
„Pierwszy krok do osiągniecia sukcesu to przestać być niewolnikiem środowiska IT, w którym firma znajduje się̨ od wielu lat. Dział informatyczny wraz z zarządem firmy Sokółka Okna i Drzwi podjął decyzję, jaką podejmują firmy, które są gotowe do dalszego rozwoju” – mówi Krzysztof Sołtys, Key Account Manager, K3System Sp. z o.o.
Wdrożenie udało się zgodnie z planem przeprowadzić w ciągu 2 dni. Rozpoczęto je testami wydajnościowymi badającymi najlepsze konfiguracje systemów dyskowych oraz wydajności maszynowej. Po zakończeniu przeprowadzono instalację oprogramowania i niezbędnych aplikacji.
„Kluczowe dla nas było sprawne przeniesienie 2 baz danych: Oracle 10.2, na której działa nasz system ERP oraz MySQL dedykowanej aplikacjom technologicznym, ofertowaniu okien, tworzenia dokumentacji produkcyjnej i harmonogramów produkcji. Całe wdrożenie przebiegło sprawnie i bez komplikacji” – mówi Grzegorz Wysocki.
Wdrożenie nowego środowiska informatycznego gwarantuje bezpieczeństwo zasobów oraz prawidłowe funkcjonowanie wszelkich systemów biznesowych poprzez wysoką dostępność danych. W efekcie Sokółka Okna i Drzwi zmniejszyła koszty z utrzymania urządzeń serwerowych. Jednocześnie udało się zwiększyć wydajność ważnych procesów biznesowych.
„Restart bazy danych MySQL wymagał kiedyś do 10 minut. Teraz po implementacji trwa to najwyżej 5 sekund. To najlepszy przykład wzrostu wydajności baz danych, które przestały być wąskim gardłem” – mówi Grzegorz Wysocki.
Udało się również przeprowadzić znaczną redukcję czasu odtwarzania danych i przywracania dostępności systemu. Wystarczy parę minut, by w przypadku awarii maszyny wirtualne przeniosły się na drugi, sprawny serwer. Nawet awaria obu serwerów nie wymaga kilku godzinnego oczekiwania na przywracanie oprogramowania i odtwarzania danych. W takim wypadku system zaczyna działać w oparciu o obrazy kopii całych maszyn wirtualnych.
„Do wykonywania kopii zapasowych wykorzystujemy oprogramowanie Veeam Backup and Replication. Na koniec dnia zgrywamy wszystko na dyski i raz w tygodniu zrzucamy na tasiemki. Dwa poziomy systemu kopii to najwyższa gwarancja bezpieczeństwa naszych zasobów” – mówi Grzegorz Wysocki.
Wykonanie implementacji nowych rozwiązań pozwoliło zmienić wcześniej funkcjonujący model pracy w punktach handlowych. W tej chwili każda z kluczowych aplikacji jest przechowywana na serwerach i udostępniana pracownikom do użytku.
„Dotychczas aplikacje instalowane były na komputerach bezpośrednio w salonach. Powodowało to niekiedy trudności z serwisowaniem i prawidłowym utrzymaniem systemów. Obecnie poza pakietem biurowym na urządzeniach w salonach nie ma nic, a wszystko odbywa się za pomocą terminali. Aplikacje działają na serwerze i korzystają z jego mocy obliczeniowej. Dla nas to niższe koszty administracyjne, proste serwisowanie, oraz gwarancja bezpieczeństwa zasobów” – mówi Grzegorz Wysocki.